Ben Utomo Zahirkan Sisi Sensitif Dalam “Izinkan” Dengan Abraham Kevin

Publicity 2

Ben Utomo memikirkan cinta dalam “Izinkan”, single terbaru dari artis hip-hop Indonesia ini, yang akan dilancarkan oleh Def Jam Indonesia ke semua platform digital pada 13 November 2020. Lagu ini juga menampilkan penyanyi yang makin meningkat naik, Abraham Kevin, yang mula dikenali pada tahun 2018 sebagai finalis di Indonesian Idol.

Lagu ketiga yang dikeluarkan oleh Ben sejak menandatangani kontrak dengan Def Jam Indonesia, “Izinkan” menampilkan sisi lembut rapper tersebut ditambah dengan perisa R & B yang santai, berbeza dengan sisi “Itu Selalu” yang lebih keras dan pahit manis dalam “Mama Knows”. “Izinkan” melihat Ben dalam mode romantis, di mana dia menggoda minat cintanya sambil meluahkan lirik yang penuh dengan permainan kata tetapi mudah difahami terutama ketika dia beralih antara bahasa Indonesia dan bahasa Inggeris dengan mudah yang mana membayangkan tempat dia membesar; di Los Angeles dan Jakarta. “Saya memilih tema ini kerana saya ingin menunjukkan sisi lain dari Ben Utomo. Sisi sensitif Ben Utomo, yang juga dimiliki oleh semua orang,” katanya. “Ini adalah kisah cinta biasa yang saya yakin ramai orang dapat kaitkan dan pernah lalui sebelum ini.”

Lagu “Izinkan” dihasilkan oleh Leztey dengan mudah dari awal. “Saya sudah tahu saya mahu membuat lagu tetapi saya tidak tahu lagu apa. Oleh itu, saya memutuskan untuk terus ke studio dan teruskan dari sana,” kata Ben. “Sebaik sahaja saya tiba, saya langsung menemui getaran dan kami gabungkannya dalam masa beberapa jam.”

Ben Utomo dengan Izinkan

“Izinkan” juga menampilkan Abraham Kevin, bekas peserta Indonesian Idol yang turut menulis lagu dan menyumbangkan suaranya ke dalam lagu tersebut. “Saya sudah lama mengenali Kevin dan kami mempunyai rancangan untuk membuat lagu bersama-sama sekian lama, dan saya merasakan ini adalah lagu yang sempurna untuk menampilkannya,” kata Ben. “Dia memiliki suara yang sempurna untuk menyampaikan apa yang ingin saya sampaikan dalam lagu ini. Dia benar-benar membawa jiwa dan semangatnya ke dalam kerjasama ini.

Secara keseluruhan, “Izinkan” memantapkan status Ben Utomo sebagai salah satu artis hip-hop paling serba boleh di Indonesia, dan membangkitkan keterujaan untuk album barunya yang akan datang pada tahun 2021 – tetapi penyanyi itu sendiri tetap merendah hati. “Sebenarnya saya tidak menaruh harapan lain untuk lagu ini melainkan agar orang dapat relate dengan apa yang saya cuba sampaikan,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *